امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند
سرخط خبرها
مدیرتوسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد

یک پزشک خانواده به ازای هر 4 هزار نفر

  • کد خبر: ۱۳۴۷۶۸
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
یک پزشک خانواده به ازای هر 4 هزار نفر

به گزارش شهرآرانیوز؛ چندین سال است که موضوع پزشک خانواده به عنوان یکی از طرح‌های ارتقای نظام سلامت در کشور اجرایی شده است و اکنون بنا به گفته مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به ازای هر ۴ هزار نفر، یک پزشک خانواده تعریف شده است.

به گزارش ایسنا، محمدحسن درخشان درباره وضعیت طرح پزشک خانواده اظهار کرد: برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی را از سال۸۴ در کشور شروع کردیم و با همان شدت و قوت در حال پیگیری است. برای همه جمعیت روستا‌ها و شهر‌های بیش از ۲۰ هزار نفر، پزشک خانواده و تیم‌های سلامت تعریف شده است و فعال هستند.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: به ازای هر ۴ هزار نفر، یک پزشک خانواده تعریف شده که مستقر هستند. خدمات دارویی نیز با ۴۲۶ قلم دارو به جمعیت زیر پوشش ارائه می‌شود. خدمات ماما، دندان پزشک خانواده و خدمات سرپایی نیز برای این جمعیت وجود دارد. خدمات به جمعیت زیرپوشش و هدف در قالب بسته ‎های خدماتی تعریف شده سطح یک ارائه می‌شود و پیشرفت خوبی دارد.

وی ادامه داد: دستورالعمل اجرایی تسری برنامه پزشک خانواده به تمام جمعیت هنوز ابلاغ نشده است. در سطح ملی در حال برنامه ریزی هستند تا هرچه سریع‌تر برنامه‌ای برای همه جمعیت زیرپوشش کشور و ۵ میلیون و ۳۳۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد عملیاتی شود. به محض اینکه دستورالعمل‌ها ابلاغ شود، پزشک خانواده به همه جمعیت شهری تسری پیدا خواهد کرد.

درخشان با بیان اینکه در برنامه پزشک خانواده حدود سیصد پزشک شاغل داریم، گفت: بیست پزشک دیگر نیز معرفی کردیم تا شروع به کار کنند، بنابراین تعداد آن‌ها ۳۲۰ پزشک شاغل می‌شوند. بیش از ۹۰ درصد پوشش خدمات و پزشک داریم که در فصول خاص متغیر است. کارشناس آزمایشگاه، ماما، بهورز، پرستار، نیرو‌های آزمایشگاهی و دندا ن پزشک خانواده نیز فعال هستند.

وی ادامه داد: بالغ بر ۱۱۵۰ بهورز در روستا‌ها و خانه‌های بهداشت، تشکیل پرونده الکترونیک جمعیت زیر پوشش را انجام می‌دهند. دیگرنیرو‌های بهداشتی و درمانی مانند کارشناسان بهداشت محیط برای فعالیت‌های جامعه محور در برنامه‌های نظارتی فعال هستند. هم‌اکنون بیش از ۲۵۰ نفر مامای فعال داریم و به ازای ۷ هزار نفر باید یک ماما داشته باشیم.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه فرایند‌های ارائه خدمت برنامه‌های سلامت حوزه بهداشت به ظاهر ساده، اما در واقع پیچیده است، تصریح کرد: اکنون وضعیت اعتبارات نسبتا خوب است. حدود شش ماه عقب ماندگی واریز اعتبارات پزشکان را داشتیم که اعتبار خوبی را به دانشگاه‌ها تزریق کردند و هم اکنون در بخش تأمین اعتبار، مشکل جدی نداریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->